Translate

2017-02-08

Kam na Srní na běžky

Šumavou na běžkách - kolem Prášilského jezera na Poledník

Výlet v těžším terénu zahrnuje výrazné převýšení, které je třeba překonat při výstupu na Poledník. Odměnou za námahu je výjimečný kruhový výhled z rozhledny na Poledníku. Dalšími zajímavostmi na trase jsou Prášilské jezero a Vchýnicko-Tetovský plavební kanál.

Náš středně náročný okruh v délce 33 km začíná u odstavného parkoviště naproti Informačního srubu Správy národního parku, který je postaven v místech bývalé osady Slunečná. Vydejte se po žluté 1,5 km směrem "Slunečná-samoty" a dál po zelené. Mírným stoupáním po udržované stopě projedete kolem rozcestí Slunečná samoty, až k další křižovatce Liščí díry, kde kdysi stávala Schwarzenberská hájovna. Zde odbočte vpravo a připravte se na 1 km stoupání k Prášilskému jezeru. Za svou existenci vděčí toto krásné horské jezero ledovci, který po svém ustoupení zde zanechal svou nepřehlédnutelnou stopu. Na západní straně se nad hladinou jezera zvedá 150 m vysoká karová stěna. Náročné stoupání v upravené stopě pokračuje přes sedlo Předěl, až po celkem 4,5 km stanete na vrcholu Poledník (1315 m).

Rozhledna zde roku 1998 vznikla úpravou vojenského objektu - ten sloužil k odposlechu radiových vln v sousedním Německu. V zimě zde uvidíte (za dobré viditelnosti) nejen všechny nejvyšší vrcholy Šumavy, ale také Alpy. Z Poledníku sjeďte 1,5 km zpět k Předělu a dále po zelené značce k rozcestí Bavorská cesta, kde odbočte vpravo a pokračujte ve sjezdu po modré značce 3,5 km až k bývalé hájence Javoří Pila. Klesání je zde vyváženo stoupáním k rozcestníku Pod Obelíkem. Odtud se sjezdem k Hakešické cestě dostanete k Vchynicko-Tetovskému plavebnímu kanálu. Tento akvadukt s několika kamennými můstky byl vybudován jako spojnice Vydry a Křemelné pro plavbu dřeva. Jeho původní využívaná délka byla 14,4 km. Trasa dále ne příliš znatelně klesá 4 km až k rozcestí Plavební kanál.

Odtud vás povede žlutá značka 3 km na "bývalou Novou Studnici". Tento velmi zajímavý úsek vybočuje z krajiny, na kterou jsme na Šumavě zvyklí - jednak se stoupá do prudkého svahu pokrytého starým smíšeným lesem, ale také proto, že se tu v minulosti nacházelo asi 50 chalup. A tak zde uprostřed lesa najdete ovocné stromy, malé opuštěné palouky se zbytky kamenných základů, studánky nebo umrlčí kříže. Zvláště za podvečera to zde působí zvláště tajuplným dojmem. U rozcestí bývalá Nová Studnice, kde kdysi vedla jediná cesta do Modravy, tento úsek končí. V závěru vás čeká sjezd zpět do Slunečné.